۷۵ درصد کودکان شیمی درمانی دچار کاهش شنوایی می شوند

۷۵ درصد کودکان شیمی درمانی دچار کاهش شنوایی می شوند ۷۵ درصد کودکان شیمی درمانی دچار کاهش شنوایی می شوند

محققان مشاهده کردند ۷۵ درصد از بیماران پنج ساله و کوچک تر سه سال پس از شروع شیمی درمانی دچار کاهش شنوایی ناشی از داروی سیس پلاتین شده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داروی شیمی درمانی باعث کاهش شنوایی در کودکان در اوایل عمرشان می‌شود.

«سیس پلاتین» یک درمان نجات بخش برای بسیاری از کودکان مبتلا به سرطان است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که شنوایی کودکان بسیار خردسال در اوایل درمان در مقایسه با کودکان بزرگ‌تر بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دکتر «بروس کارلتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، در این باره می‌گوید: «این موضوع بسیار مهم است زیرا حتی کاهش متوسط شنوایی می‌تواند بر رشد اجتماعی کودکان تأثیر بگذارد، به ویژه هنگامی که در زمان اوج فراگیری زبان رخ می‌دهد.»

مطالعات قبلی نشان داده بود که ۶۰ درصد از کودکان تحت درمان با داروی سیس پلاتین از کم شنوایی رنج می‌برند و ۴۰ درصد از این کودکان نیاز به سمعک دارند.

برای درک روند کاهش شنوایی مربوط به سیس پلاتین، تیم تحقیق داده‌های مربوط به ۳۶۸ بیمار مبتلا به سرطان را در دوران کودکی که سیس پلاتین دریافت کرده بودند بررسی کردند.

سه سال پس از شروع درمان، ۷۵ درصد از بیماران پنج ساله و کوچک‌تر و ۴۸ درصد از بیماران بالای ۵ سال دچار کم شنوایی مربوط به سیس پلاتین شده بودند.

محققان مشاهده کردند دوز کل سیس پلاتین در سه ماه، همراه با تجویز همزمان داروی شیمی درمانی وینکریستین و مدت زمان طولانی‌تر تجویز آنتی بیوتیک ها باعث کاهش شنوایی مرتبط با سیس پلاتین به مرور زمان می‌شود.

مکانیسم زمینه‌ای وقوع کم شنوایی مربوط به سیس پلاتین در کودکان خردسال هنوز نامشخص است، اما ساختارهای بالغ داخل گوش درونی ممکن است در برابر اثرات سمی سیس پلاتین آسیب پذیرتر باشند.